Saturday, June 11, 2011

kena tindih

korang sume prnh kena tindih tak?kena tindih waktu tidur? ummm...setakat ni alhmdullah, sy tak prnh kena tindih waktu tidur dan hopefully smpai bila2 la tak kena tindih ni..bercakap psl kena tindih waktu tidur, benda ni kn die byk versi..ada versi sains dan ada jugak versi tradisional or turun temurun..

meh kita tengok dlu versi tradisional and turun temurun nih..
orang tua-tua slu ckp lau kena tindih waktu tidur tu maknanyer kena tindih ngan hantu...sape yg pernah kena tindih tue akan merasakan ada lembaga hitam tindih diatasnya dan berasa sukar untuk bernafas..malahan ada yg ckp smpai tak leh nk bergerak langsung...smpai berpeluh-peluh lawan lembaga tue...dan orang tua-tua selalu ingatkan, kalau rasa kena tindih cpt2 baca ayat qursi...

skng ni meh kita tengok versi sains plak.
bila seseorang tue kena tindih, semua anggota badan die akan rasa berat dan sukar bergerak...dalam sains plak ckp, keadaan ini berlaku disebabkan oleh individu tersebut terlalu penat...bila terlalu penat, maka otot n urat-urat semua menegang dan berlaku kesukaran disitu untuk bergerak...so bila sukar bergerak, kita berusaha jugak tuk bergerak dan bangun, that`s why la berpeluh-peluh..

so, mana satu yg betul nih...?ummmm...pikir sendiri k..yg mna leh terima, kita terima, yg mna tak leh terima, kita pikir balik n pertimbangkan k...

dan kesimpulannya kat sini, amik wuduk sebelum tidur...pastikan anda membaca doa tidur...

kat bawah ni ada adab-adab tidur...leh cek k..




 adab2 tidur adalah:


1. Sebelum tidur, berwudlu lalu sholat 2 roka'at (sholat taubat).

2. Membaca Al Qur-an sekurang2 nya 10 ayat. Antara lain surat Al Mulk, As 
    Sajadah, Al Waqi'ah, ayat Kursy, atau surat Yasin.

3. Menyiapkan alas tidur dg mengibas2 kan 3x ke lantai (agar makhluk2 kecil 
    tdk tertindih, sambil sholawat.)

4. Disunnahkan memakai celak seblm tidur, dg do'a:

اللَّهُمَّ أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

5. Seblm tidur kita bermuhasabah, mengoreksi 'amalan kita. Apa hari ini lbh    
    baik dari kemarin atau sebaliknya.

6. Jangan menyimpan dendam di hati.
  
7. Jika punya hutang, hendaklah ditulis lalu simpan di bwh bantal. Seandainya 
    kita tidak bangun2 lagi, maka ahli waris kita tau dan melunasinya.

8. Sebaiknya membaca surat Al Fatihah, al Ikhlash, al Falaq dan an Naas. 
   Ditambah dg tasbih fatimah, yaitu subhanalloh 33x, Alhamdulillah 33x dan 
   Allohu Akbar 34x. Kemudian tiupkan pada kedua telapak tangan (berkas  
   ludah) dan usapkan ke seluruh badan kecuali telapak kaki dan kemaluan. 
   (ulangi sampai 3x dan usahakan telapak kiri jgn menyentuh wajah)

9. Niat bangun utk sholat lail dan merebahkan diri dg do'a :
بِاسْمِكَ اللَّهُمَّ أَحْيَا وَبِاسْمِكَ أَمُوتُ

10.  Ada 2 cara tidur yg dicontohkan Rosululloh saw dan para sahabatnya:

     -  Miring ke sebelah kanan, menghadap kiblat dg tangan kanan di bawah 
        pipi dan kaki kanan di atas kaki kiri.

     - Terlentang dg kepala menoleh ke arah kiblat, kedua tangan dilipat di    
       atas  perut dan kaki kanan di atas kaki kiri

11. cara tidur yg dilarang adalah tengkurap, sebab ini cara tidurnya syetan

12. Jika tidur dlm masjid, jgn tidur di shaff pertama. Dan hendaklah menutup 
     seluruh aurat.

13. Jika mimpi baik maka ucapkan Alhamdulillah, dan boleh diceritakan pada 
     orang lain. Namun jika buruk ucapkan taawudz dg isyarat meludah ke kiri 
     dan jgn diceritakan pd orang lain.
14. Apabila mimpi basah (berhadats besar), segera keluar dari masjid utk 
     mandi junub. Dan usahakan telapak tangan dan kaki tdk menyentuh lantai 
     masjid.

15. Ketika bangun tidur jgn langsung meraba wajah, karena kita tdk tau 
     kemana tangan kita bergerilya saat tidur.


الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ

Artinya :
“Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami kembali setelah mematikan kami dan kepada-Nya (kami) akan dibangkitkan.”

0 comments:

Post a Comment

memang best butik neh..

Butik Edast

counter

promo lg

promo

promo best,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...