Tuesday, January 28, 2014

posisi tidur ketika hamil

semenjak usia kandungan mencapai 8 bulan, tidur malam sering terganggu..baru tahu macam mana rasa time ibu mengandungkan saya dedulukan..sekarang, time saya pulak rasakn...pusing kanan xkena, pusing kiri tak kena, telentang pun tak kena, menirap plak...eh, mana boleh menirap...huhuhu..so, jap2 td sy surf info dari internet nk cari posisi tidur yang selesa..jadi jupa info kat bawah ni...meh kita share sesama...

          Posisi tidur wanita yang sedang hamil dapat mempengaruhi kondisi janin didalam perutnya, jika ibu hamil sembarangan menentukan posisi tidurnya hal ini dapat membahayakan fizikal janin yang sedang dikandungnya. Salah posisi tidur dapat mengakibatkan tubuh sakit, kekurangan oksigen hingga masalah pada kesihatan vital lain di masa kehamilan.
       Saat hamil,  tidur yang cukup adalah hal yang sangat penting. Setidaknya Anda tidur selama 8 jam sehari agar tubuh tetap fit dan tidak mudah diserang penyakit. Apalagi diiringi dengan bertambahnya masa kehamilan, beban janin dalam perut sedikit demi sedikit pasti akan terasa. Hal ini dapat mempengaruhi kenyamanan saat tidur serta menimbulkan rasa pegal pada pinggul.
        Jadi, bagaimana posisi tidur yang selesa dan tepat untuk ibu hamil ?. Berikut ialah sedikit info dari beberapa referensi dan juga melalui kutipan Boldsky.com tentang posisi tidur yang disarankan untuk ibu hamil.

1) Posisi Tidur Miring ke Kiri
Hampir semua ahli medis diseluruh dunia setuju bahwa posisi tidur miring ke kiri merupakan posisi terbaik saat menjalani masa kehamilan. Posisi tidur yang seperti ini dapat memperlancar peredaran darah kepada bayi yang sedang Anda kandung. Hal ini juga dapat membuat si bayi tidur lebih nyenyank karena asupan oksigen yang cukup. Jika tiba-tiba perut Anda terasa kencang dan tidak nyaman, maka baringkan tubuh sejenak dan kembali lagi ke posisi miring ke kiri secara bergantian.

2) Posisi Tidur Telungkup
Telungkup atau biasa didengan "tengkurep" merupakan salah satu posisi tidur yang disarankan saat hamil. Tapi aneh bukan jika perut buncit dapat tidur telungkup. Sebenarnya posisi tidur yang seperti ini hanya bisa dilakukan pada tresimester pertama saja, maksudnya adalah ketika usia janin masih kecil dan dinding uterus pun masih terlindungi tulang pelvic, sehingga tidak akan melukai janin. Hanya saja, banyak sekali ibu hamil yang khawatir jika mempraktekan posisi tidur seperti ini akan membahayakan kesehatan si bayi, untuk itu Anda bisa mencoba posisi tidur yang lainnya.

3) Posisi Tidur Telentang
Posisi tidur untuk ibu hamil yang satu ini bisa dibilang aman, tetapi sekalipun dibilang aman posisi ini seringkali membuat tubuh terasa sakit dan lelah. Penyebabnya karena Anda masih harus menopang beban perut saat tidur, sehingga rasa lelah pun akan terasa lama kelamaan. Untuk itu, pastikan Anda mengganti posisi tidur sehingga tubuh tidak akan terasa sakit dan lelah, selain itu juga pada keesokan harinya tubuh akan lebih fit lagi.
Perlu diperhatikan jika sebelum tidur sangat penting untuk melakukan pelemasan otot-otot tubuh agar menjadi lebih rileks. Bahkan apabila perlu, minumlah segelas susu putih hangat setiap menjelang tidur agar tidur menjadi nyenyak hingga keesokan harinya.


semoga info ini memberi manfaat kepada semua...

wang bantuan persekolahan 2014

hari ini di sekolah ada majlis penyerahan wang bantuan persekolahan bagi tahun 2014. seperti tahun lalau, maka ramai la ibu bapa yang datang untuk menerima wang tersebut. kalau bab duit, mesti ramai yang akan dtg ambil wang bantuan tersebut, tapi kalau bab hari komunikasi utk tahu prestasi dan kelakuan anak-anak di sekolah, adalah xsampai 60% parent yang datang..mungkin buzy berkerja agaknya, almaklum la hari komunikasi selalu wat waktu persekolahankan. aik, bukan majlis penyerahan wang bantuan persekolahan  pun buat waktu persekolahan jugak ker?tp nape hampir 100% le datang erk?huhuhu... sama jugak time mesyuarat PIBG di sekolah..pun kekdg xsmpai 40% pun parent yang hadir..walhal mesyuarat PIBG selalu akan diadakan pada hari sabtu..mungkin ibu bapa sedang sibuk juga bekerja agaknya...huhuhu..

ermmm...tak perlu tanya jawapan tu kepada sesiapa, masing-masing boleh fikir sendirikan..pape pun diharap pemberian wang bantuan persekolahan tu akan digunakan sebaik mungkin..beli buku ke, pakaian sekolah ke, peralatan sekolah ke..jgn wat beli benda lain suda...


Monday, January 20, 2014

tip mudah bersalin normal

oleh kerana saya tak pernah bersalin sebelum ni, dan akan bersalin tak lama lagi, maka saya mula la mensearch internat untuk menambah maklumat dan pengetahuan mengenai proses bersalin ni. dan di bawah ni tip yang saya perolehi dan ingin berkongsi dengan kawan2 semua...

1. Amalkan minum air kelapa semasa mengandung, lebih-lebih lagi bila di akhir kehamilan

2. Boleh gunakan teknik hypnobirthing sepanjang kehamilan.  Berbual dengan bayi dan diri sendiri agar mudah melahirkan.

3. Dapatkan ketenangan fikiran semaksima yang mungkin di akhir kehamilan

4. Bagi suami, maafkan semua dosa isteri

5. Sibukkan diri dengan membuat kerja rumah.

6. Bersetubuh dengan suami lebih kerap di hujung kehamilan.

7. Banyakkan berjalan sehingga saat-saat terasa hendak bersalin, selagi mampu :).  Bila tak mampu duduk tepi katil dan bongkokkan badan ke depan.  Pergerakan yang banyak menyebabkan kontraksi berlaku.

8. Baca ayat-ayat al-quran semasa terasa sakit hendak bersalin seperti ayat kursi.  Paling mudah ucapkan subhanallah berulang-ulang.

9. Cuba untuk buang air kecil dengan kerap kerana pundi kencing yang tidak penuh akan memudahkan kepala bayi keluar.

10. Gunakan teknik meneran yang disarankan doktor.  Salah satunya seperti di bawah :

1. Berbaringlah dengan lutut berlipat dan kedua kaki dibuka.
2. Angkat kepala, dagu cecah dada.
3. Mata pandang perut (digalakkan tutup mata)
4. Tangan pegang buku lali kaki
5. Masa teran jangan keluarkan suara.
6. Masa teran jangan angkat punggung.
7. Baca bismillah atau apa-apa doa yang terlintas difikiran.
8. Tarik nafas dalam-dalam, tutup mulut dan teran (bayangkan kita nak beri oksigen pada baby) . 


Semoga kelahiran berjalan dengan lancar,  tahap kesakitan dalam kawalan dan tempoh kesakitan tidak terlalu panjang.



info diperolehi dari :
http://infoibumengandung.blogspot.com/2012/05/cara-mudah-bersalin-normal.html

incik suami packing bag

alhamdulillah, da msuk 32 minggu. kejap je masa berlalu..baru haritu je rasa xsdp tekak bila masuk tengahari sampai melepek di rumah setiap petang hingga ke malam, baru haritu je rasa mual n muntah2, baru haritu je rasa perut berangin klu lambat makan, baru haritu je rasa perut ni rsa sengkak bila mkn byk...tp pejam celik-pejam celik rupanya da 32 minggu..alhamdulillah, syukur sangat2 kerana Allah permudahkan diri ini melalui hari-hari bersama si kecik dalam perut ni smpai ke minggu sekarang ni..syukur sgt ya Allah atas segala nikmat mengandung yg telah kau berikan...

bila bercakap pasal persiapan menanti kelahiran ni, alhamdulillah, ada la persiapan yang dah dilakukan. igt rasanya awal lagi tp bila ada kawan2 yang da start suh wat persiapan, maka proses melakukan persiapan pun dilakukan. bukan apa, rsau takut terbersalin awal. benda kalau boleh tahan, xpe jgk ni sekali die nk kuar, mana boleh tahan da kn...hikhik. kalau bab persiapan ni org yang paling kalut incik suami la...

kalau memula prgnt dulu, incik suami la yang paling kalut duk tanya bila baby bump nk nmpak...bila bby bump da nmpk, incik suami la orang yang paling kalut tanya bila bby nk gerak, bila nk g scan tgok jantina bby...bila bby da gerak, da nmpak jantina bby, incik suami la yang paling kalut duk tanya bila pusat nk tersembul...alahai suami..kemain excited die...dan semalam, duk diam2 je tau2 incik suami duk kemas beg pakaian baby... katanya takut terbersalin awal...ahahah...alahai incik suami...pape pun tq ya incik suami tlg packingkan bag...bout persiapan menanti kelahiran ni, incik suami la paling rajin search kt google utk dptkan info...kalau nk harapkan sy, agaknya ptg nk bersalin, pagi tu baru nk kemas brng bby kot..almaklum la suka wat keje last minit...huhuhuh...

bila dgr cerita n pengalaman bersalin dr kawan-kawan, gerun jgk rasa..da la first time kn...tp nak xnk kena lalui jgk kn...pape pun semoga Allah permudahkan urusan untuk saya bersalin nanti...








memang best butik neh..

Butik Edast

counter

promo lg

promo

promo best,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...