Saturday, November 3, 2012

rendang daging dendeng mama

pada hari raya qurban yang lalu, saya telah mengambil kesempatan yang ada untuk berkunjung ke rumah keluarga sis meria di kampung ekspo. sebelum ke rumah sis meria, sy dan cik aqma telah makan sedikit tuk lapik perut, nk cakap sikit tu, xde la sikit sgt pon, byk la jugak kn, cik aqma ciap pekena nasi lagi ha...hikhik

setelah tiba di rumah sis meria, sy telah berjumpa dgn abah sis meria yg telah bersiap untuk ke masjid bagi menunaikan solat jumaat. maka berbual sekejap dengan abah dan kemudiannya abah sis meria terus ke masjid dan kami terus masuk ke dalam rumah. di dalam rumah, sy bersalaman dengan mama, sis meria, anyah dan cik. masa tengah salam ngan mama, mata dah terpandang rendang daging dendeng...alahai sedapnya...bukan sekadar rendang dendeng je, kuah kacang, nasi minyak sume sedap..

setelah berbual ngan sis meria, skng tiba masa tuk makan..ape lagi, laju la kn. tanpa membuang masa, terus makan nasi minyak ngan rendang dendeng...abis nasi minyak, ketupat daun palas pulak ditibainya bersama rendang dendeng..dah tu pulak makan ns impit ngan kuah kacang..byk sungguh makan hari tu..apa2 pun smpai sekarang masih duk terasa lagi keenakan lauk pauk kt umah sis meria expecially rendang dendeng...jom, try resipi rendang dendeng mama si meria,

1kg daging
4 biji bwng besar
2labu bawang putih
1senduk cili mesin
kulit kayu manis
air asam jawa
garam
kicap manis
minyak untuk mengoreng

cara-caranya:
daging direbus hingga empuk kemudian dihiris, ditumbuk dan diperap dengan kicap manis (paling cepat perap selama 30 minit), selepas perap, daging td digoreng.
bawang besar dan bwng putih dikisar kemudian tumis dalam kuali..kemudian masuk cili kisar, tumis hingga masak, kemudian msukkan kulit kayu manis, air rebusan daging dan air asam jawa.
akhir sekali masuk daging yang telah digoreng dan masak hingga kering. garam tu jgn lupa masukkan, ikut sesedap rasa k..



yang ni pict dari google search..rendang daging dendeng mama ritu sy xsmpat nk snap pict sbb terlalu kusyuk menikmati keenakkannya...sowie ye...


selamat mencuba.
.



0 comments:

Post a Comment

memang best butik neh..

Butik Edast

counter

promo lg

promo

promo best,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...